Etikettarkiv: Sjön river

Islossning

Måndag 20 april. Nu börjar isen släppa sitt grepp om sjön.

Det börjar närma sej islossning . Måndag 20 april kl 20:20
Tisdag 21 april kl 09:19
Sälgen blommar. Den första maten för humlor och bin
Sjön börjar glittra
Sitter och begrundar islossningen och vattnet …

Omkring 17 april blev hittekatten Mirran 5 år. Vad tiden gått fort. Hon är en väldigt tuff jägare, men ändå otroligt snäll. Hon älskar att följa med oss på promenader, som nu ner till sjön. Troligen lärde hon sig detta av vår bordercollie Bessi, som hastigt lämnade oss för 1 år sedan. Vilken tur vi hade att Mirran kom till oss, så att tomrummet efter Bessi inte blev så ödsligt!

Blåsipporna blommar rikligt på Bäckernacken i år. Vilken underbar blå nyans!
Tisdag 21 april kl 19:36

SJÖN HAR RIVIT! Tisdag kväll 21 april efter en blåsig dag, var stora flaket på Jansjön isfritt. Det är tidigt, men inget rekord. Ifjol rev sjön 19 april. Kanske är detta det nya normala? Blåsigt och kallt blev det iallafall efter att sjön rivit.

En aprilhälsning till er alla från Jansjö!

Välkomna till Bystugan på sista April kl 18!

Ikväll 19/4 har Jansjön gått upp

Det blev en ovanligt tidig islossning i år. Sjön rev inte precis med buller och bång, men en envis liten vind blåste med vindilar iväg isen österut. Efter två dagar med runt 18 grader varmt, blev det för mycket för isen som började ge upp och på allvar släppa greppet.

Vid 12-tiden idag såg jag att idag river säkert Jansjön innan kvällen.

Klockan 15:30 var det mesta av sjön isfri och isen drev fortsatt österut.

Ikväll kl 21:21 var hela stora flaket isfritt. Lite is låg fortfarande kring Stenudden. Det är lika förunderligt varje år när isen försvinner och den levande vattenytan framträder. En stor förändring i naturen.

Solen gick ner 20:39 idag, men kl 21:21 är fortfarande ljust.

GOD NATT OCH SOV GOTT!

Idag har sjön rivit

Tisdag 14 maj kl 12:28. Varma vindar blåser och sjön börjar glittra

Detta år blev det alltså14 maj som sjön rev med buller och bång. Det började blåsa och var en varm solig dag. Då klarade sej inte isen länge. Nu ska det alltså bli en fin sommar enligt mocharn (morfar).

Solen har gått ner 21:58

God Natt!

Isen sjunger på sista versen

Värmen är här! Det kändes redan igår kväll. Stormyggen anföll och inade omkring våra huvuden hela tiden. Nu blev det bråttom att starta myggfångaren. Fladdermössen flög runt oss i skymningen och tyckte det var härligt gott om mat. De är bra myggfångare de med.

Idag, måndag, är det 18 grader varmt och nu exploderar grönskan. De surrande träden, sälgarna, blommar för fullt och är fulla av glada humlor. Isen sjunger på sista versen och öppet vatten syns på flera ställen. Ett blåsväder nu, så river sjön i ett nafs. För oss som är i byn blir det en stor förändring det dygnet när isen försvinner. Samma frågor surrar varje år denna tid. Blir det tidigt i år eller senare än vanligt? Vilket datum rev sjön i fjol? När brukar sjön riva? Kanske är det dags att upprepa tävlingen ”SJÖN RIVER” till nästa år? Den var ju lite kul iallafall. Vi får se hur det blir…

Lite blåsväder så är det här årets is borta, men är det vindstilla tar det tid. Det är alltid ovisst in i det sista när det sker.

Idag kom leveransen med skåpen till vårt nya förråd på övervåningen i Bystugan. Det blir lite skruvande innan de är på plats, men det blir bra med mer utrymme inför våra fika och matevent. Det nya frysskåpet kommer på plats lite senare. Förhoppningsvis blir det lite färre resor för att inhandla proviant nu, när vi kan köpa in mer samtidigt till förrådet. Köket nere är ju inte stort nog.

Tänk att det är lika förundrande och fantastiskt varje år att ljuset återkommer och att det grönskar och blir vår! Det känns lika nytt varje gång att snön försvinner och växterna vaknar till liv. Denna livgivande sol, som vi kretsar kring. Solen har ju för övrigt haft ovanligt svåra solstormar hela helgen. Om inte nätterna vore så ljusa nu, skulle vi ha sett fantastiska norrsken här.

Nu laddar vi för KAKFROSSAN på Nationaldagen 6 juni. Det blir till att börja baka nu för alla duktiga bagerskor och bagare!

Boka in fika på BYSTUGAN den 6 juni kl 12-15 i din kalender. Det vrålfikat får man inte missa!

På återseende!!